سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی [با مردم]، نیمی از دین است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
تسنیم؛ چشمه ای در بهشت
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» قدم سوم

ادامه بحث گذشته؛
 پیرامون ابعاد مختلف ضرورت طرح مهدویت
 سه. بعد سیاسی
تاریخ پیوسته شاهد شکست مکتب ها و حکومت های مختلف در صحنه جهانی بوده است. سالیان دراز دو ایده غالب- کاپیتالیسم نماینده اندیشه لیبرال دموکراسی غرب و کمونیسم نماینده سوسیالیسیم- با سلاح های اتمی و... جهان را تهدید کردند و این آشکارترین دلیل بر ناکارآمدی برنامه ها و ایده های آنها است. این دو تفکر سالیان متمادی، افکار و اندیشه سیاسی جهان معاصر را تحت الشعاع خود قرار داده بود. ولی در طول سالیان گذشته یکی سقوط کرده و دیگری در حال سقوط است زیرا به راحتی می توان چالشهای موجود در اندیشه لیبرال دموکراسی غرب را مشاهده کرد. آنچه از بحرانهای اخلاقی، معرفتی، روانی و تکنولوژی و... در آن پدید آمد، همه نشان از آن دارد که این امپراطوری، در انتظار یک شکست سنگین است.
حال تکلیف این بشر وامانده و سرگشته از ناکامی ها و شعارهای بی عمل و نظاره گر سراب ها چیست؟
بشر امروزی تشنه یک طرح و نگاه جدید در عرصه سیاسی جهان است. به واقع بشر امروز در یک عطش فوق العاده به سر می برد، و آنچه می تواند او را سیراب کند، فقط طرح مدینه فاضله مهدوی است.
نظریه مهدویت، یک اندیشه جهانی است و این اندیشه برای جهان و اداره آن طرح و برنامه دارد. از این رو تنها برنامه ای می تواند پاسخگوی بشر معاصر باشد، این اندیشه است، مهدویت در عرصه حکومت دارای اهداف بلند و ارزشی است، و حتی می تواند این فکر برای حکومت دینی، یک طرح راهبردی باشد.
اگر مهدویت به خوبی تبیین شود، حرکت های اصلاحی در سراسر جهان جان می گیرد، چنان که انقلاب اسلامی ایران به عنوان زمینه و بستری مناسب برای انقلاب بزرگ امام مهدی(عج) شکل گرفت.
چهار. بعد تاریخی
مهدویت در راستای مسأله امامت و در امتداد نبوت و خاتمیت است، از این رو در مرحله ای حساس از تاریخ آغاز شده و تا امروز ادامه یافته است و تا آخرین لحظه حیات دنیوی بشر نیز باقی خواهد بود. بنابراین چگونگی «امامت» از امام علی(ع) تا ولی عصر(عج) و عکس العمل مسلمانان درباره امامت(بطور عام) و مهدویت(بطور خاص) و نیز حوادث تاریخی در این زمینه می تواند از موضوعات مهم و حساس تاریخ اسلام به شمار آید.
مسأله مهدویت در طول تاریخ مطرح بوده است، روایات شیعه و سنی مملو از بشارات پیامبر گرامی به آمدن حضرت مهدی(عج) است. موعود باوری، در طول حیات تاریخی اسلام منشأ آثار فراوان بوده است.جالب اینجا که بسیاری از حرکت های اصلاحی در تاریخ و عصر حاضر متأثر از اندیشه مهدویت بوده است؛( مثل فاطمیان در مصر، مهدی سودانی در سودان و...) حرکت اصلاحی موعود باوری آن چنان در جامعه اسلامی تأثیر شگرف گذاشت که برخی از دسیسه گران با استفاده ابزاری از واژه مهدی، و ادعای مهدویت عده ای از مردم را در جوامع اسلامی به خود مشغول کردند.
...انشاءالله در نوشته های بعدی به دیگر ابعاد این موضوع خواهیم پرداخت.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدرضا حسینی ( جمعه 89/6/5 :: ساعت 5:27 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

شروع در ماه انقلاب!
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 1
>> بازدید دیروز: 43
>> مجموع بازدیدها: 38759
» درباره من

تسنیم؛ چشمه ای در بهشت

» پیوندهای روزانه

جستجوگر پایگاه‏های شیعی [7]
پایگاه اسلامی صبح
نسیم رضوان [1]
پژوهشکده تحقیقات اسلامی [2]
دارالحدیث(حدیث نت) [3]
شبکه اطلاع رسانی
بلاغ(دفتر تبلیغات اسلامی) [4]
[آرشیو(7)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
اعتقاد[2] . امام[2] . انتظار موعود[2] . شیعه[2] . امام(ره)[2] . رهبری[2] . مسلمان[2] . مهدویت[2] . میراث پیامبر . وجود امام . سیر مبارزات . امامت . امریکا . شیعه و سنّی . ظهور . عصمت امام . علم امام . فرانسه . فرهنگ شیعه . فرهنگ مهدویت . مدیریتِ اجتماعی امام . انقلاب . اهل سنت . بهمن . جانشین . جانشین پیامبر . جمهوری . جنبش مردمی . حدیث ثقلین . حکومت . حکومت اسلامی . دشمن‏شناسی . راهبر مسلمین . امام معصوم(ع) . امام موسی صدر . اعتقاد-مسلمان-شیعه-مهدویت-انتظار موعود . اقلیتهای مذهبی . آراستگی امام به کمالات اخلاقی . آرای ملت . آسیب‏شناسی . استراتژی .
» آرشیو مطالب
بایگانی

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
روابط عمومی
گل نرگس
تاریخ مصرف
مسافر
شرکت نمین فیلتر
صبح دیگری در راه است
مُهر بر لب زده
شایگان♥®♥

» صفحات اختصاصی

» طراح قالب