سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ستمکار را سه نشان است : بر آنکه برتر از اوست ستم کند به نافرمانى ، و بر آن که فروتر از اوست به چیرگى و آزار رسانى ، و ستمکاران را یارى کند و پشتیبانى . [نهج البلاغه]
تسنیم؛ چشمه ای در بهشت
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» قدم اول

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات.

در این دوره از مباحث سعی مان بر این است که به موضوع جالبی بپردازیم.چیزی که شاید سئوال در مورد آن ذهن خیلی از دوستان را به خود مشغول ساخته باشد.

«مهدویت» یکی از مباحثی است که ریشه در اعتقادات ما داشته و از طرفی در این سالیان اخیر در مجامع و محافل علمی و غیر علمی بدان توجه ویژه ای شده است.

انشاءالله ما را در این سیر بحث همراهی بفرمایید.یا حق

 ضرورت طرح مباحث مهدویت

در هر بحثی پیش از پرداختن به مسائل آن، باید به ضرورت و بایستگی آن توجه کرد، تا با انگیزه قوی و توان کافی وارد آن شد.از این رو در ابتدا چند پرسش را مطرح می کنیم:

آیا مباحث مهدویت، کاربردی است و یا صرفاً تئوری و حاشیه ای است؟آیا بحث از مهدویت و مسائل آن نیاز بشر امروز است و می تواند به انتظارات او پاسخ دهد؟

اعتقاد به مهدویت چه تحولی در زندگی انسان مسلمان ایجاد می کند؟ و... موضوع موعود یا مصلح کل، نظریه و اندیشه ای نیست که در طول زمان در اذهان پدید آمده و برای تسکین دردها و ایده ای برای دلداری مظلومان باشد. بلکه هویت شیعه است که با توجه به آیات و روایات می توان به ضرورت آن پی برد.در این نوشتار بر آنیم که به طور اختصار، در ابعاد مختلف به ضرورت طرح مهدویت بپردازیم:

 یک. بعد اعتقادی

«اعتقاد» بنیان اصلی زندگی است؛ یعنی، آنچه را که انسان در میدان عمل انجام می دهد، بی تردید به ساختار اعتقادی او بر می گردد. از این رو اگر انسان دارای اعتقاد صحیح و مستحکم باشد، در صحنه عمل گرفتار لغزش و دو دلی نخواهد شد. مهمترین چیزی که به اعتقاد درست شکل می دهد، معرفت است.

با تحصیل معرفت می توان به این نتیجه رسید که؛ امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تداوم بخش امامت ائمه هدی(علیهم السلام) می باشند، او واسطه فیض الهی، خاتم الأوصیاء و مظهر رسول خدا است، امام زمان(عج) طریق معرفت به آفریدگار است؛ چنان که در روایات، راه معرفت خدا و اوصاف او، شناخت اولیای خدا و امامان معصوم دانسته شده است. اینان مظهر اسمای الهی اند و شناخت درست آنان، می تواند طریق معرفت خدا باشد.

شیعه و سنی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) نقل کرده اند: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة» هر کس بمیرد و حال آنکه امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت مرده اشت.

در برخی از دعاها نیز مأمور شده ایم تا خواهان توفیق معرفت امام باشیم:

« اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی.» ...خدایا حجت خود را به من بشناسان، اگر حجت خود را به من نشناسانی، از دینم گمراه خواهم شد».

آیا با وجود این همه آثار، نباید به شناخت امام (علیه السلام) پرداخت و ابعاد وجود مقدس حضرت ولی عصر(عج) را بهتر شناخت؟ چگونه می توانیم نسبت به او شناخت صحیح و درستی نداشته باشیم؟ در حالی که آن حضرت در عصر غیبت نیز، از فیض الهی خویش، مردم را محروم نمی کند و همه ما مشمول فیوضات امامت او هستیم؟!

انشاء الله در ادامه به یک سری دیگر از ابعاد ضرورت طرح مهدویت خواهیم پرداخت.

با ما همراه باشید. 

 

 

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدرضا حسینی ( پنج شنبه 89/5/28 :: ساعت 3:15 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

شروع در ماه انقلاب!
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 5
>> بازدید دیروز: 5
>> مجموع بازدیدها: 38871
» درباره من

تسنیم؛ چشمه ای در بهشت

» پیوندهای روزانه

جستجوگر پایگاه‏های شیعی [7]
پایگاه اسلامی صبح
نسیم رضوان [1]
پژوهشکده تحقیقات اسلامی [2]
دارالحدیث(حدیث نت) [3]
شبکه اطلاع رسانی
بلاغ(دفتر تبلیغات اسلامی) [4]
[آرشیو(7)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
اعتقاد[2] . امام[2] . انتظار موعود[2] . شیعه[2] . امام(ره)[2] . رهبری[2] . مسلمان[2] . مهدویت[2] . میراث پیامبر . وجود امام . سیر مبارزات . امامت . امریکا . شیعه و سنّی . ظهور . عصمت امام . علم امام . فرانسه . فرهنگ شیعه . فرهنگ مهدویت . مدیریتِ اجتماعی امام . انقلاب . اهل سنت . بهمن . جانشین . جانشین پیامبر . جمهوری . جنبش مردمی . حدیث ثقلین . حکومت . حکومت اسلامی . دشمن‏شناسی . راهبر مسلمین . امام معصوم(ع) . امام موسی صدر . اعتقاد-مسلمان-شیعه-مهدویت-انتظار موعود . اقلیتهای مذهبی . آراستگی امام به کمالات اخلاقی . آرای ملت . آسیب‏شناسی . استراتژی .
» آرشیو مطالب
بایگانی

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
روابط عمومی
گل نرگس
تاریخ مصرف
مسافر
شرکت نمین فیلتر
صبح دیگری در راه است
مُهر بر لب زده
شایگان♥®♥

» صفحات اختصاصی

» طراح قالب